domingo, 22 de abril de 2012

O GALEGUISMO COMO FACTOR POLITICO DE CAMBIO DURANTE A 2ª METADE DO SÉCULO XIX.


 Xurde como grupo político no periodo 1840-6. O galeguismo débelle a aquela primeira xeración de intelectuáis(os Faraldo, Neira de Mosquera, irmaos Camino etc..) o descubrimento da singularidade social e histórica do noso pobo e a iniciación do proceso de concienciar a comunidade non só desde instancias culturais, senón tamén embarcándose na aventura do levantamento de 1846.
Este levantamento foi menos espectacular, pero mais profundo chamado a ter un papel protagonista no porvir político de Galicia: o movemiento galeguista.
O progama económico e político deste galeguismo era unha denuncia da marxinación económica de Galicia claramente os responsables eran o centralismo, lexislación estatal, pasividade galega, mais realmente non hai un programa revolucionario. Non presentan opción algunha de cambio da estrutura agraria; non ofrecen unha solución pra a situación pesqueira e a servidumbre mariñeira
Estes primeiros galeguistas procedían das profesións liberais que nese momento constitúen unha rama un pouco esgallada da fidalguía galega. Coñecían as correntes europeas máis actuais pero estas correntes apenas foron capaces de alterar o cadro das súas ideas.
Despois da desfeita do 1846, afastados para sempre de Galicia algúns líderes do “provincionalismo” refuxianse na cultura. E o que podemos chamar segunda xeración galeguista onde cabe destacar a Rosalía, Vicetto, Pondal e Murguía que manteñen o ideal galeguista, no idioma galego, no medio de expresión,… A este espírito debemos Cantares Gallegos e Follas Novas de Rosalía e Queixumes dos Pinos de Pondal.

a O federalismo Galeguista, primeiro intento dun populismo galego(1868-1875).
Hai un vinculo entre federalismo e galeguismo por varios indicadores, dos que cabe destacar un estatuto para Galicia en 1873, o estudio do presuposto económico para un cantón galego, a creación dun Centro de Iniciativas para o desenvolvemento de Galicia, os diversos folletos, proclamas e periódicos en que aparece clara esta vinculación. Por primeira vez o galeguismo programa accións proselitistas a nivel popular no intento de converter o movemiento nunha acción de masas.

   O galeguismo conservador: o rexionalismo de Brañas.
A dereita galega comprendeu, a necesidade de asumir o ideal galeguista no seu fardel de pretensions políticas. Ahora, a caída da Primeira República non conlevóu inmediatamente a incorporación da dereita galega ao galeguismo. Tivo que acontecer a crisis dos anos oitenta. Como líder dos egrexios economistas destacamos a Brañas que di que a crise que experimenta o mundo é, particularmente o Estado Español ten unha complexa etiloloxía, máis coincide en demandar unha única saída: a descentralización regional. A descentralización só é posible mediante un goberno rexionalista.
Todo esto vai levar por primeira vez á dereita galega  a ver no galeguismo un instrumento de presión sobre o goberno.
O recurso ao idioma, á nosa historia, ao folclore de máis motivos sentimentás, que o partido rexionalista fai, atraerá ao seu campo moitas persoas que nada tiñan que ver cos intereses económicos do núcleo dominante, poetas, clase media,…
Finalmente, a aproximación de Brañas ao carlismo, no seo do que morrería, fai que grandes sectores de clero penentren no rexionalismo galego.
Constitúese  desta  maneira un partido ou asociación rexionalista motivada en última instancia por uns intereses da oligaraquía galega postos en perigo.

c As Irmandades da Fala.
Un grupo de intelectuaís galegos residentes en Madrid cuestiónanse o atraso económico de Galicia e convidan, desde as páxinas da revista Estudios Gallegos, a un labor de rexeneración. En Galicia un xornalista, Antón Vilar Ponte, recolle a chamada e convoca o 18 de maio de 1916 a intelectualidade coruñesa. De aquí saíra a Primeira Irmandade da Fala de Galicia. Aos poucos días fúndase a de Santiago, baixo a dirección de Luis Porteiro Garea. Os líderes do movemento serán os irmáns Vilar Ponte, Losada Diéguez, Peña Novo, Porteiro Garea, Viqueira, Risco e Cabanillas. Os estudos que eles propoñen encamiñanse a demostrar a necesidade que Galicia ténde a conseguir unha autonomía integral, política, que remova os obstáculos que a impiden gozar dun lugar destacado no mundo, obstáculos que proceden única e exclusivamente da dependencia económica, social e política do país con respecto a España.
Exemplifican esta dependencia con varios casos que estudan con estraordinaria lucidez como pode ser o de o millo o a madeira.
Por iso e necesario que Galicia adquira a súa condición de nación e que dentro das competencias pactadas co Estado poida lexislar en materia de tasas alfandegarias, poida organizarse administrativamente conforme aos seus usos e conveniencias. Así o testifica o manifesto da Asamblea Nacionalista de Lugo, celebrada o 18 de novembro de 1918.
Os das Irmandades da Fala eran intelectuaís, profesionais; non había obreiros nin campesiños. Tampouco  había alta burguesía ou oligarquía latifundiaria. Estaban convencidos de que os problemas de Galicia tiñan que resolverse en Galicia, é dicir creando unha clase política esclusivamente galega que marcase o rumbo do futuro político do noso pobo.
Os das Irmandades tamén insisten na necesidade de crear redes ferroviarias por toda Galicia ata o sitio maís escondido, incluso con estradas e camiños veciñaís. Estaban obsesionados por situar a Galicia nun contexto capitalista, por crear unha clase burguesa na vanguarda do pobo, por elevar a cultura galega, por xeneralizar o idioma como fronteira política.
Neste sentido insisten dende A Nosa Terra, o seu xornal, e dende o Noroeste, periódico que compran con axuda económica catalana.
O fracaso político nas confrontacións electoraís de 1918, significa o lonxe que estaban os seus delineamentos do que pensaba a masa popular. E certo que a maquina caciquil traballoú a todo rendemento para imposibilitar o bo éxito das Irmandades. Maís non é menos certo que toda a súa boa vontade non foi capaz de movilizar a opinión pública.
O grupo formado por Risco, Losada Diéguez e o primeirizo Otero Pedrayo, aproveitará este fracaso para sortear o movemento cara a illas culturaís. A morte de Porteiro Garea e o fracaso electoral de 1918 e 1920, deciden que na Asamblea de Vigo e logo na de Monforte se faga declaración de apoliticismo das Irmandades. Pechábase desta maneira unha época e abríase outra culturalista, a coñecida por “Grupo Nós” ou “Xeración Nós”. O nacionalismo ficaba reducido a unha revista, a unha illa dourada e tranquila, afastada do tumulto da rúa e da vida. No cume estaba Risco.



No hay comentarios:

Publicar un comentario